torsdag 13 juni 2013

Bebiskoftan

Jag gillar stora projekt, vuxentröjor och sjalar, helst med tunt garn på stickor 3,5mm. Det får gärna ta tid. 
Men däremellan behöver jag ett par projekt som faktiskt blir klara snabbt. Och då passar barntröjor perfekt.

Först fick jag en idé om att sticka upp alla mina bomullsgarner och göra barnkoftor av alltihop, bomull funkar ju utmärkt till bebisar och det hade varit skönt att bli av med lite bomull i stashen. 
Det blev en bebiskofta.



Mönstret heter Beyond Puerperium, jag stickade storlek 3-6 månader i DK- tjockleken. Garnet är Drops Muskat och det gick åt 2,3 nystan (alltså alldeles för lite för att märkbart minska på stashen).

Den enda ändringen jag gjorde var att sticka de rätstickade varven på smalare sticka (3,5mm) medan resten stickades på 4mm.
Ett riktigt trevligt litet projekt, tog 2 dagar från start tills knapparna var på plats.

Knapparna till koftan har mitt barn valt, de är köpta på Strikk. Barnet tycker nämligen att vi alltid måste köpa knappar när vi är på Strikk så genom åren har det blivit många små knappinköp just där. Dessa blå med snöflingemönster passade finfint till den snövita koftan.

Beyond Puerperium är ett riktigt trevligt mönster, skrivet för 3 olika garntjocklekar (fingering, dk och worsted) i storlekar från nyfödd upp till 2 år. 


Men att sticka i bomull är inte min grej, det är så stumt och ocharmigt så bomullsstashen får ligga kvar i lådan... 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar