torsdag 20 juni 2013

Över förväntan



Ibland blir det bra fast det inte känns helt 100 från början. 
Så var det den här gången: färgen var inte helt i min smak (spontana nätshoppingens baksida) och mönstret var inte helt kompatibelt med garnet men jag är ändå helnöjd med resultatet.

Garnet är favoriten Kalinka i färgen engelskt röd. Köpte 5 härvor i vintras under en sådan lat kväll framför tv:n när programmet är irriterande tråkigt, fjärrkontrollen ligger alldeles för långt bort och iPaden i knät själv hittar fantastiska erbjudanden. Med tanke på att jag den kvällen gjorde 2 garnbeställningar måste det varit "Inför Melodifelstivalen" på tv:n. 


Mönstret heter Friday again och är skrivet av Ankestrick. Den här tröjan är min fjärde efter hennes mönster, de är alltid en fröjd att följa. Hon har gjort en hel del mönster med contiguous-metoden som är min favoritkonstruktion för tröjor uppifrån och ner. 
Tyvärr fungerade inte de lyfta maskorna med det stumma garnet, linjen drog ihop sig och det var bara att repa upp och börja om. Förutom att utesluta de lyfta maskorna var ändringarna obetydliga - kroppen är helt rak och ärmarna något vidare längst ner. 


Ärmarna är precis så långa som jag vill ha dem, är väldigt glad över att jag för en gångs skull orkade sticka tills jag var nöjd med längden.

Det gick åt knappt 2,7 nystan av Kalinka, ca 860 meter. Hela tröjan stickades på 3,5mm med undantag för kanterna som är gjorda på 3mm.
Det blev faktiskt över förväntan bra, tröjan har redan blivit en favorit.


Bilderna togs av min sambo när vi var på väg över älven för att äta lunch. Det var lika bra att ta halvbra kort under väntetiderna istället för att hoppas på ett bättre tillfälle (för sådana kommer sällan).


6 kommentarer:

  1. Åh vad kul att du börjat blogga!!!
    Den här tröjan är verkligen superfin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, snälla!
      Tröjan har blivit en sommarfavorit, det enkla är rätt tråkigt att sticka men det är det värt, belöningen kommer efter blockning.

      Radera
  2. Superfin tröja. Håller med Mia om att det är kul att du börjat blogga. Vilka fantastiska garner du hittade på Wollmeise!

    SvaraRadera
  3. Tack Efwa!
    Det var så underbart stort utbud, jag är supernöjd med resan till Wollmeise!

    SvaraRadera
  4. Kan du inte komma över älven för att äta lunch kommande två veckor? Då är ju jag där ju! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, äntligen jobbar du nära! En lunch måste vi få till :)

      Radera