fredag 12 juli 2013

French Cancan i Wollmeise DK


För ett tag sedan köpte jag en härva Wollmeise DK, bara för att testa i fall jag gillar det. Och ja, jag gör det, inte helt oväntat...
Wollmeise DK är ett fantastiskt garn - runt, spänstigt, lite ulligare än övriga garner från Wollmeise.

Val av mönster var inte lätt. Det blev en French Cancan, som är skrivet för ca 200g DK-garn (alltså precis vad en härva Wollmeise DK väger). 

Det var ett riktigt kul mönster att följa: först en rätstickad del som passade utmärkt att ha med på stickcaféer, sen en flätbård som stickas längs med kanten. Maskorna från sjalen stickas ihop med bården allteftersom, sedan återstår bara ett par maskor att maska av. 
En för mig ovanlig konstruktion men den var riktigt trevlig och snabbstickad. Och den funkade utmärkt just till att testa ett nytt garn - både rätstickning, flätor och hålmönster i samma sjal. 
En annan bra sak med mönstret är designerns tips som gör att det går att använda vilket garn som helst och ändå vara säker på att garnet räcker. Bården kräver nämligen 40% av garnmängden, det är bara att väga sitt garn innan, beräkna vad 40% av det väger och sen sticka den rätstickade delen tills det finns lite drygt (för säkerhets skull) 40% kvar. Smart, och det stämde precis.



Wollmeise öppnade förresten sin nya nätbutik i tisdags, shoppingen har blivit lite annorlunda, en del saker är bättre, en del sämre.
Jag var ju tvungen att testa hur det funkar, lyckades köpa en efterlängtad härva lace i vackraste röda färger Vamp. Vi åker till Wollmeises fysiska butik i Pfaffenhofen nästa vecka så jag kunde dessutom slippa fraktkostnaden, får hämta härvan när vi är där. Perfekt!

Det som är bäst med nya nätbutiken är att det du lägger in i varukorgen finns kvar där en viss tid (klockan börjar ticka när första varan läggs i varukorgen och startar på 10 minuter. 10 långa minuter för att handla Wollmeise, lyx.) 
Det är inte längre lika stressigt, ingen risk att någon "kidnappar" varor från korgen. Allt du lägger i varukorgen är paxat för dig under tiden klockan tickar, det gäller bara att avsluta shoppingen innan tiden går ut. Väl i kassan kan du välja bort en del härvor du lagt i korgen och då återgår dem till butiken så andra kan köpa dem.
I den gamla shoppen var varorna tillgängliga för alla även om du lagt dem i korgen, någon annan kunde lägga dem i sin korg, checka ut och betala och då försvann de från din korg, de fanns inte kvar när det var dax för dig att betala. Detta kunde lösas med att checka ut och betala direkt när eftertraktade färgen dök upp, det gjorde jag ofta och hann alltid innan någon annan tog varorna, men då behövde jag betala frakt för varje gång jag checkade ut, vilket kunde bli upp till 3 gånger per uppdatering så det blev dyrt för bara frakten (ja, jag kunde ju låta bli att gå in i butiken igen men varför skulle jag göra det?).

En annan förbättring med nya sajten är att den är mycket mer stabil och har bättre kapacitet, det tog inte lika lång tid att uppdatera sidan och inte en enda gång fick jag se det trista meddelandet om att "det är för många som besöker sidan just nu, försök igen om en stund". Om en stund kunde ju allt vara slut! 

Det som är sämre är att det inte längre finns "In stock list", dvs lista på varor som finns tillgängliga att köpa. Den listan brukade inte vara komplett heller, de mest eftertraktade färgerna fanns aldrig där, men den gav information om vilken bas som var aktuell för uppdateringen (Pure - 100% merino, Twin - sockgarn, DK eller lace - en uppdatering omfattar oftast bara en av baserna). 
Nu finns en Watchlist istället - en lista du själv fyller på med dina favoriter. Problemet med den är att det inte syns om någon av varorna på Watchlist finns just nu att köpa - du behöver klicka på varenda en av dina favoriter för att se om den finns i lager. 
Jag försökte handla i morse igen men jag lyckades inte hitta en enda vara, får öva lite på det... 

Det börjar bli dax att sammanställa en inköpslista inför resan till Pfaffenhofen, än så länge har jag kommit fram till att jag behöver mer av Limone, den gula sjalen blir jag glad av.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar