söndag 28 juli 2013

Resan till Wollmeise



När jag fyllde 33 fick jag i present av sambon en resa till Wollmeise-butiken i Pfaffenhofen an der Ilm, några mil norr om München. 
Jag har drömt om den resan länge, enda sen jag köpte min allra första härva har garnet varit en favorit.
Och ja, butiken var underbar - fantastiskt utbud, mysig stämning, kaffe och choklad, hit kommer en för att shoppa i timmar... 







Utbudet av färgerna var imponerande, det var bara att plocka fram drömhärvorna... 
Regenbogen, som jag varit på jakt efter sen jag började handla Wollmeise:


Det fägglada paketet med 12 små nystan som jag aldrig lyckats få tag på via nätet:



Garnerna på hyllorna var sorterade efter bas, dvs. garnsort:
- Pure - 100% superwash merino i fingering-tjocklek
- Twin - sockgarn i merino/nylon, även det i fingering-tjocklek
- Lace-garn - 100% superwash merino i härvor om 300g, och senaste tillskottet 
- Wollmeise DK - 100% merino men i DK-tjockleken.
Sen fanns det även hyllor och korgar med härvor märkta Nobody is perfect - garn som på något sätt avviker från standarden - provfärgningar, härvor med knutar i osv. Dessa säljs endast i fysiska butiken och inte via nätet.




Det kan se rörigt ut men på varje hylla hänger små lappar med information om vilka färger som ska finnas där, på vissa hyllor var det utplockat men det var gott om godbitar kvar.



Alla bilderna är tagna efter att jag och ett par andra fantaster shoppat färdigt, det fanns mycket mer på hyllorna när butiken hade öppnat. Men jag hade ingen tanke på att ta kort på garn när jag väl klev in, det var bara att börja botanisera bland härvorna på en gång. 
Det ser även folktomt ut - jag har valt att inte ta kort på andra kunder i butiken, men det fanns gott om människor i butiken hela tiden, både tyskar och utländska turister. Åh, vad jag var avundsjuk på lokala befolkningen som hade så nära till butiken...

Någon inköpslista hade jag inte, shoppade på känsla och humör, och det var jättekul!
Stashen fylldes på med dessa härvor och nystan:


Uppifrån: en rad med DK-härvor (till 3 koftor och lite annat), ett par Twin-härvor och nystan (till strumpor och halvvantar) samt en härva Pure i färgen Vamp (vackraste röda nyansen jag bara måste ha med i stashen). 
Nederst ligger 2 härvor Lace (återigen - Vamp, som jag hade köpt under uppdateringen veckan innan, och Petersilie Nobody is Perfect med 3 knutar i och därför för halva priset).

En del önskelistor hade jag med mig också, härvorna nedan köpte jag på beställning av några stickande kompisar:


Vi lämnade butiken med 4 fulla kassar, nästan 10 kilo av fantastiskt garn... Först planerade jag att åka till butiken även dagen efter men efter 4 timmars shopping var pengarna slut och garnresväskan fylld. Men jag kommer säkert att åka dit igen, för att det var så kul att shoppa på plats och så enkelt att ta sig dit. Och tänk, så mycket pengar jag sparar på frakt ;)




2 kommentarer:

  1. Åh, vad kul att få se bilder från butiken! En väninna till mig har nyligen flyttat till München och jag planerar redan att hälsa på... snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad trevligt med en vän i München, det är precis vad en garnfantast behöver!
      Jag kommer att skriva ett inlägg med ganska exakt vägbeskrivning snart, hoppas du kommer ha nytta av det.

      Radera