tisdag 16 juli 2013

Spring Roses - favorit i repris

Förra året stickade jag mitt första flerfärgade projekt, Rosenvantarna. Det tog ett par månader, med mycket ångest över att det blev så fasligt ojämnt. Men de blev favoriter under kallare dagar och gav lite hopp om blomster och vår när det var som mörkast.

Så jag plockade fram samma mönster och favoritgarnet (Wollmeise Pure i färgerna Mistelzweig och Natural) och tog med projektet som bilstickning på väg till polska kusten.
Redan i bilen blev jag nästan klar med första vanten - utan ångest, för det bli ju som det blir, övning ger färdighet, det jämnar ut sig med blockning och användning osv, osv...
Sen var jag ju så illa tvungen, det var den enda stickningen som fanns tillgänglig så det var bara att fortsätta.

Andra vanten fick vänta tills vi kom hem men nu är båda klara och jag är faktiskt nöjd fast de är långt ifrån perfekta - vanten nr 2 är något större och kanske något jämnare men det duger gott. De är klara OCH snygga.


Den enda ändringen jag gjorde var en picot-kant istället för resåren, sen la jag till 4 ökningar för tummen också (har nog väldigt tjocka tummar...). Tumkilen gjorde jag med lyfta ökningar, det fungerade jättebra.


Spring Roses är förresten ett perfekt mönster för alla som kan sticka på svenska och vill lära sig att sticka på engelska (eller tvärtom), mönstret är skrivet parallellt på båda språken.


På torsdag åker vi på nästa semesterresa och jag har ännu inte valt någon resestickning. Tänkte ta med endast ett projekt, av utrymmesskäll, och det är nog det som gör att jag inte klarar av att välja något. Som vanligt kommer jag att frenetiskt nysta garn i sista stund istället för att packa... Lär mig aldrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar