onsdag 7 augusti 2013

Nanook

Som vanligt, det tar 3 veckor att sticka men en hel månad att ta kort på en kofta....






När jag började sticka koftor blev jag speciellt förtjust i öppna modeller - att slippa göra knappband och sy fast knappar var en stor fördel. Nanook hamnade därför i min Ravelry-kö så fort mönstret publicerades. Efter ett tag insåg jag dock att alla dessa öppna koftor är ändå inte så praktiska, jag frös om magen helt enkelt. Men sen la Maria upp sin Nanook i lin och jag omvärderade igen - en sommarkofta får ju gärna vara öppen och sval.
Det var tveksamt om de 6 härvor Kalinka som fanns hemma skulle räcka till den men jag chansade, med dubbeltråd på stickor 5mm fick jag till rätt stickfasthet.

Det var ett riktigt snabbstickat projekt, mönstret är välskrivet som alla Heidi Kirrmaiers mönster jag hittills haft i händerna.
Ökningarna i oket bildar ett fint mönstret och var roligare att sticka än raglan. 
Resåren ändrade jag till en dubbelstickad med lyfta maskor, den håller formen bättre och passar bra till oelastiska garner. För att matcha framdelarnas fina kanter maskade jag av med i-cord.

När jag hade stickat klart ärmarna tänkte jag fortsätta med koftan tills garnet tar slut. Enligt mönstret behövde jag 950 meter garn, men jag använde bara 1760m Kalinka, vilket motsvarar 880m (jag stickade ju med två trådar) och då är min kofta mycket längre än originalet. Visserligen hänger linet ut sig men ändå. Det gick åt 5,5 härvor Kalinka till storlek S, fanns alltså ingen risk att garnet inte skulle räcka.

Jag är väldigt nöjd med min Nanook, det får nog bli en vintervariant i ull i framtiden.



3 kommentarer:

  1. Tack för din kommentar på min blogg!

    Nu var det så att du inspirerade inte bara till att sticka en glad, solgul Shaelyn, utan du inspirerade också till att trycka på köpknappen i Wollmeises web-butik också... :-)

    Du ska absolut vara nöjd med din Nanook, den ser otroligt härlig ut. Ökningarna i oket blir jättefint markerade i lingarnet. Snygg!

    Ha´ det gott!

    SvaraRadera
  2. Så vakker jakke! Dette er første gang jeg er innom bloggen din. Du strikker så fint, med vakre farger og garn. Har lagt deg til min bloggrull, så nå vil jeg få oppdateringene fra deg:)

    SvaraRadera