måndag 12 augusti 2013

Nya stickor och nya virkkunskaper

Innan Maria åkte till USA frågade hon om jag ville beställa Signature-stickor. Så snällt av henne, klart jag ville! Den här gången blev det rundstickor 4,5mm och 5mm. 


4,5mm (de röda) har jag velat ha länge men de var slutsålda under en lång tid. Först när Signature började sälja skruvbara stickor (där kabeln kan skruvas loss från stickan) fanns dem att köpa. Jag har inte testat dem än men kan inte tänka mig annat än att de funkar lika smidigt som de fasta - stickorna var lätta att skruva i, övergången är helt slät och eftersom kabeln är ledad (dvs snurrar runt i fästet) kan dem nog inte skruva upp sig under stickningen (fast jag aldrig haft det problemet med KnitPro heller). 


De gula 5mm satte jag i arbete direkt - filten jag höll på med var stickad på 5mm så jag bytte bara från mina slitna KnitPro till Signature. Och stickningen flöt på, den var annars tråkig och enformig (och alldeles för varm att ha i knät på slutet) men eftersom jag hade nya smidiga stickor och dessutom bara ett pågående projekt så blev filten klar till slut. Hade jag haft något annat, roligare projekt på stickorna just då hade den garanterat blivit ett UFO...


I morse maskade jag av filten och har ännu inte lagt upp något nytt. Har alltså inget projekt alls nu, kvällen ska ägnas åt provlappar och skisser.

Igår kväll startade fantastiska Dödergök och Lisa en blomvirkskola på Instagram. Jag är ingen van virkare men var ju tvungen att testa när jag ändå fått alla instruktioner serverade i lättillgänglig form med bild och text. En blomma blev klar, det var inte alls så svårt som jag trodde. Och jag är stolt, fast det bara är en enda blomma. Kul var det också, mycket roligare än mormorsrutor!


1 kommentar:

  1. Oj. En filt. Stort abete och liten söt blomma/ruta!

    SvaraRadera