tisdag 20 augusti 2013

Stickpaus

Förra veckan hade jag ett stickuppehåll på 5 dagar. 5 dagar utan att ha stickat någonting alls, utan att ens ha något pågående projekt på stickorna. Det var så ovanligt för mig som stickat varje dag i ett par år, hur trött och upptagen jag än var.

Först tänkte jag ignorera tröttheten, jag la upp en ny kofta, en vacker en, som jag varit sugen på att sticka sen jag såg den för första gången. 


Stickade ett par rapporter men insåg att jag var för trött för att sticka, att huvudet inte alls var med, att jag inte klarade av att behöva tänka på vad jag gjorde, inte ens om mönstret är så klart och välskrivet som det här. 
Stickningen fick ligga orörd i 5 dagar, till helgen repade jag upp det lilla och la upp en gammal favorit när det gäller små, enkla projekt - fuskpolo till barn. Under helgen stickade jag två stycken, de kommer att ges bort till barnets kompisar när kylan kommer. (Min unge har redan 2 kragar efter samma mönster som jag stickade i fjol.) 
Nyttostickning - barnen blir varma om halsen och jag fick äntligen något gjort.


Mönstret är ett gratismönster som är så lätt att följa att det just stickar sig själv - rundsticka, slätstickning, några förkortade varv... Garnet är Drops Merino Extra Fine, det var länge sen jag stickade i garn från Drops men det är faktiskt rätt trevligt garn till barnplagg. Ett plagg till vuxen skulle jag inte sticka i det, det töjer sig helt galet. För ett par år sen stickade jag en tröja i samma garn till mitt då ettåriga barn, tröjan växte med barnet, den passade länge, för varje tvätt blev den bara större och större - det enda som höll ihop den var raglansömmarna... Men små projekt utan så mycket tyngd i håller bättre, och garnet är lättskött även för folk som annars inte brukar hantera ull.
Till båda kragarna gick det åt 2 nystan, den större i storlek 5-6 år behövde lite mer än ett nystan, resten av det andra nystanet räckte till en krage i storlek 2-4 år.

Och sticklusten kom tillbaka, även om huvudet fortfarande inte är med.
Nu tog jag upp ett UFO som fick ligga bortglömt sen i maj. Det går långsamt men framåt i alla fall. De där flätorna har jag stickat så många gånger att de sköter sig själva de med.


Igår anmälde jag mig till en kurs som heter Våga klippa i din stickning, det ska bli kul att testa något nytt, sax i stickat får mig att rysa men det ska ju gå!
De kurser jag tidigare gått på Redbergsskolan (tvåändstickning och dubbelstickning) var riktigt bra så förväntningarna är höga.
I smyg hoppas jag att det efter kursen visar sig att jag absolut måste skaffa en symaskin, jag kan inte sy men det känns tomt att inte ha en symaskin hemma.

2 kommentarer:

  1. Ibland vill inte huvudet vara med för att man är för trött. Då brukar jag bara sitta och hålla i stickningen... Nördigt? Säkert, men det känns bra. :-)
    Ha´ det gott!

    SvaraRadera
  2. Det har jag inte ens tänkt på, tack! Ska testa när det är som värst.

    SvaraRadera