torsdag 26 september 2013

Vantar för alla årstider



Ibland skriker ett mönster efter att bli stickat direkt, precis så var det med halvvantarna Helga. Så fort jag såg dem var jag tvungen att ha ett eget par. Att mönstret är skrivet för garn i sport-tjockleken var ett extra plus, den ensamma härvan Visjögarn kom äntligen till användning. Länge har jag varit sugen på att testa Visjö men hittade inget mönster som jag gillade och som en härva skulle räcka till. Och jag gillar det, ett riktigt trevligt, ulligt garn. 46g gick det åt, en härva räcker alltså lagom till 2 par.
Vantarna var roliga att sticka, fort gick det också. Jag stickade som vanligt båda samtidigt med Magic loop. Maskade av elastiskt på aviga maskor och vanligt på räta, för en lagom töjbar kant som inte blir slapp. Den slätstickade tummens avmaskning gjorde jag enligt mönstret. Och resultatet är jag väldigt nöjd med, de sitter perfekt och värmer gott i höstkylan.



Mönstret kommer ur boken Vantar för alla årstider, den såg jag verkligen fram emot att ha fast jag sällan köper stickböcker.
Förväntningarna var höga, författarna Clara Falk och Kamilla Svanlund har båda gjort vackra saker i många år. Och boken överträffade mina förväntningar, med råge.


Boken är så fin! Färgglad, inspirerande, vackert formgiven, med massor av finfina mönster (här kan du se alla på Ravelry) och tydliga illustrationer. Formatet är väldigt bra, lagom stort och behändigt. Pappret är matt och doftar gott. Diagrammen i boken är helt underbara, stora, tydliga och lätta att följa. 
Det är ett nöje att bläddra i boken, att sticka ur den och att använda vantarna, en helt perfekt kombination.

Jag vill sticka de allra flesta av mönstren, och eftersom det går fort och är roligt så är det inte alls omöjligt att göra det heller. Nu har jag ett annat par halvvantar på stickorna, Rune  i kornblå Wollmeise Twin.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar