torsdag 24 oktober 2013

Förebyggande

Det är den värsta tiden på året.
Inte så mycket för att det blir mörkt, grått, kallt och fuktigt, inte bara därför i alla fall.
Det är för alla flygfän som söker skydd från kylan och fukten! Jag får spel av minsta lilla fluga i närheten av ullen...


Rödcederkuberna köpte jag för ett tag sen men nu tycker jag inte att de luktar så mycket längre, trots regelbundna omgångar med sandpapper. Nu ska de dränkas i olja och placeras tillbaka i skåpen.
Oljan (och även träbitarna) köptes från Ullcentrum och det känns bra med blixtsnabb leverans, dagen efter beställning fanns oljan i brevlådan. Det hade varit jobbigt att behöva vänta längre med alla flygande odjur i lägenheten (nåja, en liten fluga varannan dag, tillräckligt för att jag ska få panik ändå).

5 kommentarer:

  1. Uh, har ett gäng såna där hemma. I somras fick jag panik när jag såg en mal i garnrummet. Men det måste ha varit en av de icke ullätande, för efter det har jag inte sett någon mer. Och då panikköpte jag ändå fällor för att säkert få fast varenda pilsk hane som kunde finnas i närheten. Allt den fångade var feta flugor och jag tror att de flög fel! Håller tummarna för att odjuren håller sig borta!

    PS. Berätta hur det går med oljan på träbitarna, jag har ungefär samma problem. De luktar inget längre. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, kan bara tänka mig paniken av att se en riktig mal nära garnet! Skönt att den inte hann göra nån skada på ullen.

      Hade jag bott med tillgång till uteplats hade jag nog lagt ut allting i kylan varje vinter, både garn och kläder. Lite bökigt men minusgrader i ett par dygn ska ju funka rätt bra, kanske du kan testa det.

      Oljan luktar, behagligt men starkare än själva klossarna gjorde som nya. Väldigt dryg är den också, kan droppas på lister och annat trä så det är kanske bättre köp än klossarna egentligen. Återkommer med utvärdering när de legat ett tag.

      Radera
  2. Smart Katarina! Jag kör bara på lite lavendel. Jag kanske skulle köra lite ner defensivt. Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lavendel ska ju vara bra också, men jag är inte förtjust i doften tyvärr.
      Rödcederdoften ska vara avskräckande för både malar och pälsängar, vet inte om lavendel har samma egenskaper. För det är ju inte bara malar, det är ju pälsängar också, minst lika jobbiga. Usch!
      Du kan få låna oljan nästa gång vi ses och droppa den på något annat trä i närheten av ullen.
      Kram på dig med!

      Radera
  3. Åh, sån olja skulle jag också behöva köpa! Har ett gäng ringar, men de luktar nog knappt ngt allt nu längre... *hilfe*

    SvaraRadera