måndag 14 oktober 2013

Irriterande

Sällan köper jag garn till något uttänkt mönster, nästan alltid är det inköpt innan, men då vet jag i alla fall att garnet ska bli en tröja till mig eller ett par vantar, och anpassar mängden köpt garn efter det tänkta ändamålet. 

Så var det även den här gången - i somras köpte jag 5 härvor Cascade 220, det brukar räcka gott och väl till en tröja i min storlek. Sen kom jag på att Lemongrass, det skulle bli den perfekta tröjan för kommande kyla. Cascade är visserligen tunnare än det rekommenderade garnet men några andra Ravelry-projekt stickades i garnet och då räckte 5 härvor till storlek Medium.
Och jag räknade ut att Medium borde vara lagom för mig som brukar ha XS/S, fick ju gå upp i storlek eftersom garnet var tunnare. Men så ökade jag för raglan och fortsatte sticka fram och bakstycken innan jag halvvägs insåg att tröjan skulle bli för trång för att trivas i. Repade upp, ökade till Large - bättre, men ändå inte tillräckligt. Det slutade med att jag ökade till mönstrets största storlek, XXXL!... Nånstans där kom jag på att garnet kanske inte räcker men var inte sugen på att repa upp allt så det var bara att fortsätta och se. 
Det luriga är att knappbanden ska stickas runt hela fram- och bakstycket och jag har ingen aning hur mycket garn de "sväljer". Det går alltså inte att fortsätta tills garnet tar slut, det som annars är den stora fördelen med uppifrån och ner-tröjor. 

Jag hoppades ändå på att det skulle gå - dels för att jag hoppar över den stora polokragen och ska göra en liten kant istället (har ännu inte bestämt hur den ska se ut) och att tröjan stickas lösare än vanligt för det garnet, på stickor 6mm, istället för 4,5-5mm, alltså borde det gå åt mindre garn. 
Annars tänkte jag att det får "lösa sig".
Nu har jag kommit så långt och det är dags för det att just lösa sig, fast nu inser jag att det ju inte fixar sig själv, utan det är jag själv som ska lösa det... DET tänkte jag inte på.
Att få tag på garn i samma färgbad går inte heller, Garnkorgen har ett annat färgbad på lager nu... 
Så jag fortsätter ett tag till, lämnar knappbanden och halskanten till sist (tänkte att det kan bli lättast att matcha med annan färgbad på de ställena). Ännu har jag inte beställt någon extra härva, hoppas väl fortfarande att det löser sig själv.

Om jag lärt mig att välja mönster först och köpa garn sen? Nej.
Kanske göra provlappar på rutin i alla fall? Nähä, inte en chans.


1 kommentar:

  1. Åh, så väl jag känner igen det du skriver, även om jag har blivit bättre på att repa upp och göra provlappar sista åren. Det löser sig är ett bra motto! :-)

    SvaraRadera