tisdag 8 oktober 2013

Poddar jag stickar till

Ja, inte bara om stickning men sånt jag gillar att lyssna på när jag stickar. Eller ännu bättre, när jag fäster trådar - det är ju faktiskt den perfekta underhållningen vid en annars bedrövligt tråkig syssla.

För ett par år sedan letade jag efter poddar om stickning, försökte lyssna på ett par engelskspråkiga (Knitmore Girls minns jag att det var, och ett par till som jag inte minns namnet på) men fastnade aldrig. Problemet var språket - jag är inte bekväm med engelska, tappar koncentrationen när jag ständigt behöver anstränga mig för att förstå och tempot i programmen var högt, med många sidospår - jag hade svårt att hänga med helt enkelt. Inte direkt avkopplande. (Å andra sidan var jag djupt deprimerad just då, klarade inte ens av att läsa en mening på något av språken jag förstod, så det kanske var det som var problemet egentligen.)

När Stickpodden kom var förväntningarna höga. Men jag fastnade inte, det var nog för lite nördigheter för min smak.
Efter en paus på ett par avsnitt testade jag att lyssna på Stickpodden igen, och vilken skillnad det blev! Mer nördigt, detaljerat, påläst, lyxigare än förut - fantastiskt! Jag älskar Stickpodden! Karin och Elin pratar om stickning och livet och de gör det på ett så personligt sätt att jag är smått beroende av deras program. Stickpodden blev en riktig favorit till slut.

För ett par veckor sen började Karin och Sara sända sin podcast. Inte ett ord om stickning men jag älskar att lyssna på dem - två människor som pratar om allt möjligt (ja, allt utom stickning då). Mycket igenkänning i samtalen om bacillskräck och facebook-likes - ännu en favorit!

Sen lyssnar jag på massa annat också, från SR för det mesta: Kropp och själ, Medierna, Stil, Kino, Sommar... Fast jag sparar ca hälften av Sommar-avsnitten till vintern, det är underbart att lyssna på Sommar en trist januaridag...
I SR:s arkiv finns en programserie som jag uppskattade när det sändes - Syjuntan. Programmen är från 2009/2010 men är fortfarande aktuella och värda att lyssna på.

I veckan tipsade Maria om en nystartad stickpodd, Knit.fm, som drivs av Pam Allen och Hannah Fettig. Ja, den är på engelska men väldigt lättförståelig. Första avsnittet handlade om stickfasthet, programledarna höll sig till ämnet och för mig som stickar nästan bara på engelska var det lätt att förstå (att min koncentrationsförmåga är nästan återställd kan visst ha betydelse, men ändå). En saklig, informativ och trevlig podd som jag kommer att följa. Ännu finns inte Knit.fm på iTunes men det går utmärkt att lyssna via länken ovan.

Så, nu får jag lyssna på det senaste från Karin och Sara, fästa trådar och sy knappar på ett par färdiga projekt - inget tråkigt alls.

2 kommentarer:

  1. Å, vad jag känner igen det där med bristande koncentrationsförmåga. Vägen tillbaka ur en djup depression är lång, men vilken lycka det är att äntligen kunna göra två saker samtidigt igen.
    Jag gilla också att lyssna på poddar, när jag stickar. Karin och Sara har jag missat. Kul att prova något nytt. Min favorit just nu (förutom Stickpodden) är Oförnuft och känsla.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, Oförnuft och känsla har jag missat, den var ju jättebra!

    SvaraRadera