söndag 3 november 2013

Belöningen

Efter fyra tråkprojekt på raken: två par strumpor till barnet,



ett par halvvantar till sambon,


och ett par raggsockor i herrstorlek (som skymtade i förra inlägget) är jag värd en belöning. 
Egentligen var det inte så jobbigt att sticka tråksakerna, de stickade sig själva i barnrummet medan barnet lekte och pysslade. Det är den största fördelen med såna här enkla projekt som inte kräver eftertanke, de kan stickas lite överallt medan jag gör annat.
Halvvantarna tog längst tid då jag fick improvisera. Det slutade med 52 maskor, resår 2x2, ökningar för tummen på vart tredje varv tills jag hade 17 maskor för tummen (sen plockade jag upp 3 extra maskor så det blev sammanlagt 20, lagom för en resår på 2x2). Passformen blev i alla fall bra även om sambon påstår att det skulle vara separata fingrar... Nä, det finns gränser för tråkprojekt, några fingrar stickar jag inte.

Belöningen då? Det är lyxstickningen: Marias mönster, Dauphine, och Wollmeise Pure i färgen Jeton, en härlig guldnyans. Jag har inte kommit så långt än men älskar den redan. Mönstret är inte svårt, det är välskrivet och lätt att följa, men det kräver lite mer uppmärksamhet än raggsockor, speciellt för mig som inte har vana av spetsstickning, det går rätt långsamt. Men vackert blir det och kul är det!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar