torsdag 21 november 2013

Lite färdigt, lite planering

Nog märks det att jag saknade stickningen! Kastade mig över små projekt för att få något färdigt. Nu sitter jag i skenet av Ott Lite-lampan (hur klarade jag mig utan den?), fäster trådar och planerar nya projekt.



Fick i veckan en fråga om jag vill teststicka en kofta. Och det vill jag så gärna, modellen verkar perfekt! Axlarna på koftan är fantastiska, en kombination av olika favorittekniker som jag aldrig sett samtidigt i ett enda mönster.
Fickor har jag aldrig vågat mig på heller så det känns bra att bli "tvungen" till det, så som det var med Tubular Cast on.

Jag vill sätta igång direkt men har inget garn som passar.
Koftan stickas i DK-tjockleken och då vore ju Wollmeise DK ett självklart val, om det inte var för vikten...
Den färdiga koftan i storlek S skulle då väga ca 800g, plus innehållet i fickorna.
Dels trivs jag inte i tunga plagg (mina beniga axlar ser då ut som en bortglömd galge under koftan), dels vet jag inte om konstruktionen håller för det.
Vid tyngre stickade plagg är nog sömmar att föredra. Jag är ju annars väldigt förtjust i koftor som stickas uppifrån och ner och inte kräver montering men sömmar fyller ju också en funktion, hjälper till att hålla upp konstruktionen.

Så jag letar efter luftigare garn, surfar för fullt men hittar inget. Det får bli en utflykt till Tummelisa i morgon och förhoppningsvis kan jag sätta igång med koftan under helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar