fredag 1 november 2013

Teststickning igen - fin mössa i tråkigt garn

Fick en förfrågan av designern Rililie om jag ville teststicka hennes nya mössa. Och ja, klart jag ville! Mössor är bland mina favoritprojekt och den här har dessutom lite annorlunda konstruktion - den stickas i två lager men resåren är endast i ett lager. Det rekommenderade garnet (Holst Garn Supersoft) hade jag dessutom hemma så det var bara att sätta igång.


Uppläggningen är den nya favoriten - Tubular Cast On (och äntligen har jag hittat en länk till en bra förklaring av metoden). Jag har nu provat några olika sätt att lägga upp med Tubular cast on och gillar bäst uppläggningen med första varvet gjort i ett restgarn - visst, det är lite bökigt sen när det varvet ska klippas bort men det är mycket smidigare att sticka de första pilliga varven när en har stadiga maskor på stickan. Dessutom måste jag vänja mig vid tanken på sax i stickat så jag kanske vågar klippa upp en tröja i framtiden.





Mössan är lätt men varm, tack vare de dubbla lagren stickade i tunt och lätt garn. Och det är alltid extra kul med vändbara saker.





Garnet däremot... nja, jag förstår inte riktigt hajpen med Supersoft. Kanske för att jag känner mig lurad av namnet, det är verkligen inte supersoft. 
Doften av spinnoljan får mig att må illa, garnet är strävt och tråden fastnar i sig själv. Just av den anledningen har jag aldrig gett mig på att sticka flerfärgsstickning med Supersoft, det är trassligt nog med en tråd åt gången.
Jag har haft detta Holstgarn länge, har stickat en kortärmad tröja av det och nu mössan, har mängder med rester men ingen aning om vad jag ska göra av det, är absolut inte sugen på att sticka något mer i det. Vanligtvis får förskolan mina oönskade garner men det känns inte som att de har användning för ett par kilometer av illaluktande mellangrå garn...

Tootitosh har skrivit om en lösning på problemet - att tvätta garnet innan användning. Men nä, det är inget för mig, inte när det finns så många andra garner att välja bland.

För visst blir det bättre efter tvätt (jag har tvättat båda mina projekt med Y3 i maskinens ullprogram) - garnet tappar lukten, fluffar till sig och fyller bättre men jag vill ju ha en trevlig upplevelse även under stickningen. Och garn som luktar illa, är strävt och trasslar in sig ger mig ingen bra stickupplevelse. 
Och då gillar jag egentligen sträva garner men på ett ulligt sätt, garn som luktar får och känns äkta. Supersoft känns kemiskt och läbbigt (under stickningen, efter tvätt blir det som sagt bättre men då kan jag inte låta bli att tänka på att den där urtvättade, läbbiga spinnoljan hamnar i havet...). Nåja, inget mer Supersoft för mig i alla fall.


4 kommentarer:

  1. Jag misstänker nu att tweeden inte är något för dig då heller. Den luktar nämligen massor den med. Men det är något visst med hur den fluffar till dig efter tvätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte bara doften av garnet, det är känslan av det tunna, sträva Supersoft.
      Jag har stickat i andra luktande garner (madelinetosh var nog värst med sin ättikedoft) och det har gått bättre men jag ska nog i fortsättningen tvätta garn innan, det händer ju inte så ofta att det behövs.
      Har känt på Pickles tweed och den kändes bra, på onsdag får jag lukta på Magasin duetts tweed också.

      Radera
  2. Jag klarar inte heller av supersoft. Jag fick huvudvärk och mådde illa. Jag undrar just vad det är som dom haft i garnet.....
    En gång tidigare har jag blivit dålig utav ett garn, det var jitterbug. Jag blev tvungen att tvätta det garnet också innann jag kunde sticka med det - då stank det av kemikalier.. Hur nyttigt kan det vara för oss människor och för miljön?

    Hälsningar Yvonne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just i Supersoften är det spinnolja som luktar. Och ja, jag hade också en tanke på att det inte kan vara bra för miljö, men faktum är att spinnolja är ett måste, den är helt enkelt nödvändig vid maskinspinningen. Skillnaden mot många andra garner är att spinnoljan oftast tvättas ut innan garnet säljs, i Supersoft är den kvar och tvättas ur först efter stickningen. Hur det än blir så hamnar spinnoljan i tvättvattnet.
      Alternativet hade varit att spinna själv men jag är tyvärr inget bra på det.

      Har inte stickat i Jitterbug men fått veta att det luktar ungefär som Madelinetosh, dvs en stark doft av ättika (ättika används, om jag förstått det rätt, till att fixera färgen i garnet). Även här tvättas det oftast bort innan garn säljs men just de två tillverkarna valde att låta det sitta kvar.

      Vi är olika känsliga för dofter, i början tyckte jag att Supersoft luktade gott, sen tröttnade jag på den starka doften.
      Många stör sig på Wollmeises karakteristiska doft men jag gillar den väldigt mycket.
      Även fårdoften, som för många är störande, älskar jag!

      Tur att det finns så många olika sorters garn så alla kan hitta sina favoriter!

      Radera