onsdag 27 november 2013

Tröjtork

Senaste stickrelaterade prylen är något som kallas tröjtork.
Namnet är missvisande, den är för liten för vuxentröjor men den passar perfekt till alla småsakerna som gärna ramlar ner från torkställningen.


Prylen består av en cirkelformad vajer och nylontyg. Vajern kan böjas och formas (med hjälp av band och spänne på baksidan) vilket tillåter luften att cirkulera även under tvätten och gör att tjocka stickade saker torkar snabbare. Jag upplever i alla fall en stor skillnad mot att ha de liggande på blockningsmattan, där har ju luften svårare att cirkulera.
Sen kan den fällas ihop till mindre format för förvaring, smidigt.
Stora stickningar blockar jag på blockningsmattan men alla småsaker som inte behöver nålas fast och som jag inte ens orkar centrifugera (och som alltså är mycket blötare än vanligt) funkar den utmärkt till.

5 kommentarer:

  1. Sån har jag med. Jättebra! Jag använder min till tröjor men då låter jag ärmarna ligga ut på golvet. Bra investering!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att det funkar även till tröjor, ska testa när teststickade koftan är klar.

      Radera
  2. Ser ju läcker ut! Och var hittar man en sån?

    SvaraRadera
    Svar
    1. På Stoff och stil hittade vi den, kostade ca 60kr om jag minns rätt. Riktigt bra!

      Radera