måndag 25 november 2013

Varm tröja till en liten kompis

I början av året fick jag veta att en kompisfamilj ska flytta utomlands. Vi har umgåtts i 4 år, sen våra jämngamla barn var nyfödda.
Snart åker de, och kommer att saknas.

En flytt mitt i vintern innebär (i min värld) ett behov av ny ylletröja som kommer att hålla lilla kompisen varm.
Och så här blev den - enkel, naturvit med muddar i kontrastfärger för att bryta av det ljusa.




Mönster heter Tea with Jam and Bread och är skrivet av Heidi Kirrmaier, en av mina favoritdesigners. Det är ett jättebra basmönster som kan varieras i oändlighet. Tröjan stickas uppifrån och ner och kräver ingen montering. Mönster finns i storlekar från 4 år, genom damstorlekar, upp till XXL för herrar. Jag har tidigare stickat en tröja till mig efter samma mönster och trivs väldigt bra i den lösare, lediga passformen.

Garnet är Drops Big merino, något tjockare än mönstret rekommenderar men funkade bra ändå. Tröjan är varm, lättskött och sticks inte.


Mönster: Tea with Jam and Bread av Heidi Kirrmaier
Storlek: någonstans mellan 4 och 6 år
Garn: Drops Big Merino i färgerna 01 - natur (290 gram, strax under 6 nystan), 14 -grön (10 gram) och 02 - grå (30 gram)
Stickor: 4mm till resåren och 5mm till slätstickningen.




2 kommentarer:

  1. Vad fint med muddar i en annan färg, det vill jag också göra någon gång. Snyggt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Om inte annat är det nog ganska praktiskt, vita muddar på en fyraåring hade varit svåra att hålla vita.

      Radera