torsdag 5 december 2013

Det går bra nu.

Barnet har lärt sig skriva både sitt namn och God Jul, det ska bli kul att skicka julkort i år.
Bebisen har blivit 24 veckor (och det betyder att hen har en chans att överleva om hen skulle födas nu).
Det är bra.

December har kommit, den månaden som jag tidigare ogillat allra mest.
Jag kommer från en kultur utan advent, där julen är press och stress, främst för kvinnor. Julhelgen var en föreställning med många förväntningar och måsten.
Men nu njuter jag av advent med levande ljus, blommor, pyssel, julkalender... Och så kan jag sätta upp obegränsat med ljusslingor utan att få pikar om att hemmet börjar likna thailändsk restaurang.

Tröjan då? Den passar och jag trivs förträffligt i den. Det lär bli det mest använda plagget i vinter, så mysig, varm och bekväm - precis vad jag behöver.




Och garnet räckte. Jag förstår inte hur det gick till, en så stor tröja av 5 härvor Cascade 220. Ren tur, ingen skicklighet (nä, jag gjorde inte ens en provlapp).

Mönstret heter Lemongrass, och jag följde det ganska noga ändå. Förutom storleksändringarna och något längre tröja gjorde jag en provisorisk uppläggning, dels för att jag inte visste hur jag ville ha kragen, dels för att kunna lägga till några förkortade varv och lyfta upp ringningen bak på nacken. Såsom mönstret är skrivet är halsringningen lika hög både fram och bak, och det gillar jag inte.



Efter två olika fototillfällen har jag gett upp och insett att det inte är objektivets fel att jag ser gigantisk ut.



Garn: Cascade 220 i färgen 8401, Silver grey, 5 härvor
Stickor: 5mm till resåren och 6mm till slätstickningen
Storlek: lagt upp storlek M, ökat till XXXL
Knappar: Knapp-Carlsson



10 kommentarer:

  1. Fina du! Jättefin tröja! Tänk vad fort det har gått ändå! Vecka 24 redan! Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Segt varvat med fort men framåt ändå.
      Kram tillbaka!

      Radera
  2. å, vilken annorlunda och fin tröja! Den ser avancerad ut, men rolig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Den var faktiskt väldigt enkel att sticka, inga konstigheter. Flätan var kul att sticka, det är det alltid!

      Radera
  3. Åh fina Katarina! Inte är du gigantisk. :D

    Tröjan är också fin.

    Kram
    /Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Caroline!
      Nä, det är jag visst inte (inte än) även om det känns så - gårdagens mathandling krävde både matpaus, vätskepaus och vilopaus...
      Kram tillbaka!

      Radera
  4. Nydelig :) Mye flott på bloggen din!

    SvaraRadera