onsdag 22 januari 2014

Ännu en krage.

Sambon blev visst lite avis på barnets mjuka och varma kragar och ville ha en egen. Beställningar från folk som annars ratar stickat är extra roliga!


Något mönster som matchade hans önskemål hittade jag inte men efter alla barnkragar jag gjort var det bara att testa sig fram.

Med stickor 5,5mm och garn i worsted-tjockleken la jag upp 80 maskor och stickade runt i resår 2 räta, 2 aviga. När resåren mätte 12 cm ökade jag på nästa varv 20 maskor och stickade på följande sätt: 2 räta, 1 avig, öka 1 maska, 1 avig. Upprepade ökningen hela varvet ut och hade 100 maskor på stickan (resåren blev då 2 räta och 3 aviga). Denna ökning gör att kragen ligger bra även på breda axlar.


Därefter stickade jag 2 varv slätstickning och på nästa varv placerade jag ut markörer för raglanökningar, på samma sätt som för en tröja stickad uppifrån och ner: 15 maskor för varje "ärm" och 35 maskor för bak- resp. framstycke.
Sen ökade jag vid raglanmarkörerna på vartannat varv tills jag gjort 6 ökningsvarv, efter det stickade jag några förkortade varv mellan framsidans markörer. Använde mig av Wrap&turn-metoden och vände arbetet 2 maskor före förra vändningen.
Sen stickade jag ett helt varv räta maskor och plockade upp alla omslagen från förkortade varven, stickade 5 varv resår (2 räta, 2 aviga) och maskade av elastiskt.

Masktätheten i slätstickning blev 17,5 maskor på 10 cm.

Hade jag fått bestämma själv hade jag avslutat efter ökningarna i resåren (dvs då jag hade 100 maskor på stickan), stickat ett par varv resår med 2 räta och 3 aviga och maskat av.
Men nu var det sambon som skulle använda kragen och han är nöjd med resultatet även om jag tycker att raglanökningarna ger kragen lite barnsligt utseende.

Garnet är Madelinetosh MCN, fantastiskt mjukt och elastiskt. Det verkar hålla bra trots att kragen ofta fastnar i kardborrar på jackan.
Färgen heter Whiskey barrel och är svårfångad på bild, en mörk blandning av grått och brunt.



Nu väntar jag på att sambon beställer en mössa och strumpor, nu när han till slut förstått att stickat inte behöver vara strävt och sticksigt.

2 kommentarer:

  1. Jättefin! Visade den precis för min sambo och sa "men en sån kan du väl ha?". Förstår mig inte på folk som går omkring hela vintern utan halsduk :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Eller hur, varför frysa? Det enda som är bra med kylan är att en kan klä sig i varm, mjuk ylle!

      Radera