tisdag 14 januari 2014

Återkommande favoriter

Det finns två mönster som jag stickat många exemplar av (6-7 stycken av varje, minst), såna här enkla saker som nästan stickar sig själva och där resultatet alltid blir bra. Och ett utmärkt tillfälle att använda lite restgarner.

Det första mönstret är Heartwarmer - en krage som ger extra värme när små barnhänder inte orkar dra upp dragkedjan ordentligt.

Innan kylan skulle komma tänkte jag sticka en ny krage till barnet, den här gången i ull som inte är superwashbehandlad för att få en varmare krage.
Valde då en blå härva av Abuelita yarns Merino Worsted. Garnet är något tjockare än i mönstret så jag stickade storlek 2-4 år.
När kragen väl var färdig tyckte barnet att den var sticksig och för liten...


Så jag la upp en ny, i rosa Manos Silk blend. Den här gången stickade jag största storleken men på samma stickor, dvs. 4mm. Garnet är tunnare än Abuelitas och kragen blev då mer följsam. För att få den rätt varm och tjock gjorde jag resåren längre så att den kan vikas ner.
Och när båda kragarna var färdiga så var inte den blåa "sticksig och för liten" längre, nu passar det att använda båda två (fast jag fick ta bara ett kort).




Ett annat projekt som ofta finns på stickorna är halvvantar, oftast efter mönstret Sucky Thumb Mitts.
Halvvantar till barn har jag aldrig sett färdiga att köpa, och det är ju konstigt - en riktigt bra lösning för barn som vill känna på allt, och därför ogillar vantar.

Stickade i Regia Silk, här på en 2-årings händer.

Efter att ha använt många olika garnsorter (där sämsta var Drops baby merino och Regia silk, de noppades sönder vid första användning) väljer jag nu Wollmeise Twin, det tål att slitas på.

Välanvända halvvantar i Wollmeise Twin, på en 3,5-åring.

Även om jag använder tunnare garn än det som rekommenderas i mönstret (och även tunnare stickor, 3mm istället för 3,25mm) så passar de lika bra på en tvååring som på en fyraåring (till fyraåringen ökar jag dock 2 extra maskor för tummen).
Det senaste paret i orange Wollmeise Twin fick barnet i julklapp. Bäst att passa på medan det fortfarande är uppskattat med hemstickade julklappar.






2 kommentarer: