måndag 20 januari 2014

Provlapp

Det är inte ofta jag gör provlapp. Men när jag läste Umaro-mönstret och det visade sig att två flätstickor skulle behövas var jag tvungen att testa på något mindre än den riktiga filten.
Jag använder extra sticka endast till tjockare flätor, från 10 maskor och uppåt, annars tycker jag att det bara är bökigt och långsamt med extra sticka som är i vägen. Någon speciell flätsticka använder jag inte heller, en vanlig strumpsticka används i så fall. Nog för att jag gillar stickprylar men just flätsticka har alltid känts överflödig.


Så jag satte igång, la upp 55 maskor och stickade ett par rapporter.
Någon flätsticka behövdes så klart inte, jag testade göra som mönstret säger och använda 2 extra stickor på ett ställe men de var bara i vägen, som vanligt.
Det var bra att testa diagrammet på något mindre. Diagrammet på 28 varv såg lite skrämmande ut men visade sig rätt enkelt och intuitivt när jag väl var i gång.
Så, en yllefilt till Lilla Ko, alla är nöjda.



 Nu ska jag bara avsluta barnets randiga tröja,


och nysta upp det turkosa garnet.


Sen kan jag sätta igång med en Umaro till bebisen.




6 kommentarer:

  1. Det är så kul att få följa dig med härliga bilder. Massor med färger jag blir avundsjuk på (inte att du inte ska få ha dom utan att jag aldrig hittar dom till mig).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carina! Just angående bilder så inser jag (av bilderna både här på bloggen och på Instagram) att det verkar som att jag bara sitter på soffan. Och det gör jag ju faktiskt, för det mesta.

      Det är så mycket lättare att välja glada färger till småbarn, det blir aldrig för mycket. Vi vuxna tänker mer på vad vi passar i och att plagget ska vara praktiskt och lättmatchat, då blir färgvalen ofta annorlunda.

      Radera
  2. Men du, den filten kommer att bli superfin!

    Kram
    /Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Caroline, det hoppas jag verkligen!

      Kram

      Radera
  3. Det var en ambitiös provlapp det! Vi har också en liten kossa hemma hos oss, som går under namnet kossa vossa. Lillkillen klarar sig inte utan den.

    Jag misstänker att den turkosa filten kommer att bli superfin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var den, lika bra att slå på stort när det väl händer!

      Kossorna är bäst, de har varit med om mycket.
      Det bästa är att de är masstillverkade, jag var orolig över att barnet skulle välja något handgjort som bara finns i ett exemplar... Tror vi har 7 kor att växla mellan.

      Radera