söndag 16 februari 2014

Bebisplagg

Under hösten och vintern, när det fortfarande kändes ganska abstrakt med en bebis i magen, stickade jag ett par bebisplagg. De nystickade plaggen la jag undan, vågade inte tro att den här graviditeten skulle gå bra - jag är mer van vid missfall än normala graviditeter.
Men nu när det bara är en månad kvar plockar jag fram alla sakerna, någon gång är det väl dax att våga hoppas.

Koftans färgkombination gillar jag verkligen - mörkgrått, vit och gult är bara så fantastiskt fint ihop.


Mönstret heter Little Coffee Bean Cardigan och finns gratis på Ravelry. Jag stickade den minsta storleken och hoppas att den kommer passa bebisen innan vårvärmen kommer på riktigt.

Av det vita garnet stickade jag även en mössa. Först sydde jag i en fin, gul träknapp för att matcha det gula i koftan men efter tvätten och blockningen sprack knappen... Istället fick det bli en röd plastknapp, inte lika väl matchat men den borde hålla i tvätten i alla fall.



Garnet är Cascade 220, en återkommande favorit som fungerar bra till det mesta. Jag tror att jag hittills stickat ca 20-30 härvor av Cascade, än har jag inte påträffat en enda knut - sånt gillar jag!
I början, innan Cascade fanns att köpa i Sverige, beställde jag från England men frakten var dyr så jag letade efter ett annat alternativ. Hittade då garnet i Polen, därifrån var det smidigt att beställa och frakten var lägre. Sen hittade jag svenska Garnkorgen och nu köper jag oftast därifrån. I somras hittade jag även Cascade i butiken Litet nystan i Stockholm men det fanns bara enstaka härvor av varje färg. 

Cascade är ett garn i worsted-tjockleken, dvs passar bra till stickor 4,5-5mm. Det är runt, spänstigt och finns i många olika färger till ett bra pris. 
Jag brukar använda det som heter Cascade 220 och Cascade 220 Heathers och dessa är inte superwashbehandlade, garnet finns dock även som superwash för den som vill ha det. Jag har tvättat många av plaggen i maskin (program för ulltvätt eller handtvätt) och de har inte påverkats negativt av det.

10 kommentarer:

  1. Vilka fina kläder till din bebis! Önskar dig lycka till.

    SvaraRadera
  2. Å så fint! Färgerna på tröjan är superfina, och nog tycker jag att den där plastknappen funkar fint den med.

    SvaraRadera
  3. Tack för garntips, har inte testat Cascade innan, men nu måste det ju bli av, när jag läst så fina vitsord från dig.

    Koftan och mössan, supersöta! Lycka till nu, en månad går fort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du blir lika nöjd med Cascade som jag är!

      Tack! Nu på slutet går det väldigt fort :)

      Radera
  4. Vilken underbar liten kofta!
    Jag blir jättesugen på att sticka sån jag med, fast jag har ju ingen bebis på g... :)
    Men det är väl alltid någon som så småningom ska få en liten. :)
    Jag har också stickat en del i Cascade och håller med dig om att det är ett härligt garn.
    Lycka till nu den sista tiden!

    SvaraRadera
  5. Tack! Bebiskoftor på hög är bra att ha - roliga att sticka och att ge bort till nyblivna föräldrar.
    Dessutom är bebiskoftor kul att testa nya saker på - det är ju ändå en "riktig" kofta men i mindre format, blir det helt tokigt är det inte lika trist som att repa upp en vuxenkofta.

    SvaraRadera
  6. Superfint! Vilka färger av cascade är det du har använt? Den gula tex - är det den som heter gold?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Det gula heter Goldenrod (7827), det gråa heter Charcoal Grey (8400) och det naturvita heter Natural (8010). alla köptes från garnkorgen.se.

      Radera