söndag 16 mars 2014

FO: Katten!

Sådär ja, efter 2,5 år blev UFO-katten färdig...
Det fattades bara 2 framtassar, munnen och öronen, inte mycket alls. Ändå tog det vita garnet slut efter ena framtassen... Först tänkte jag göra en katt med 3 tassar och kalla den Treo men det gick inte för barnet eftersom en katt med 3 tassar "inte kan äta päron". Och päron är ju gott så det var bara att köpa ett nystan till och ge katten 4 tassar.


Garnet är Drops Merino extra fine och det var helt ok att virka med, delade inte på sig och fyllde ut rätt bra. Jag använde virknål 3mm och det blev lagom tät, fyllningen syns inte igenom.
Monteringen var värst, det var just tanken på att behöva sy ihop alla delarna som gjorde att katten fick vänta så länge på att bli klar. Men med barnets otåliga hejarop gick det till slut.
Nu ska jag bara se till att inte lägga upp något nytt virkprojekt, de har en tendens att bli UFO:n här hemma.

Mönster: Amineko
Garn: Drops Merino extra fine i grått och naturvitt (ögonen är broderade med Wollmeise Pure i färgen 82 Pb, nosen med Madelinetosh Pashmina i färgen Posy)
Virknål: 3mm från Clover
Fyllning: från en Ikea-kudde Irma som köptes för 7kr för väldigt länge sen och fungerar utmärkt att fylla figurer med.


Nu kan jag åter njuta av en härligt avkopplande stickning - en Gyllis i Wollmeise Twin. Den fantastiska rosa färgen är jag alldeles kär i. Och Signature-stickorna är som alltid en fröjd att jobba med.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar