fredag 14 mars 2014

FO: Same same - contiguous Walnuss

Detta var alltså årets första avslutade projekt. Att det sen gick över 2 månader innan det var möjligt att ta kort på koftan, dvs. tills
a) alla i familjen var friska, och
b) jag klarade av att stå stilla en stund utan att rasa ihop
säger en del om de senaste veckorna...


Nu är det mindre än 2 veckor kvar till beräknad ankomst och även om jag har låga förväntningar på första tiden efter förlossningen så hoppas jag att jag i alla fall kan stå utan att svimma.


Koftan är jag nöjd med. Mönstret har funnits länge, först som Walnuss - utan sömmar men där vissa delar skulle stickas separat och maskorna plockas upp. Sen omarbetade Ankestrick detta mönster till contiguous-metoden där allt stickas i ett stycke, uppifrån och ner, och mönstret fick då det långa namnet Same same but different (contiguous Walnuss).


Hur skönt det än är att slippa montera koftdelar så blir det till slut lite tjatigt att sticka vanlig raglan hela tiden. Då är det tur att det finns andra sätt att sticka koftor uppifrån och ner så även vi som ogillar montering kan ha fler valmöjligheter. Och contiguous-metoden är nog min favorit - det är kul att sticka och koftorna sitter bra.


Garnet (Knit Picks Wool of Andes Sport) var trevligt att jobba med, blockades ut fint och blev både mjukare och jämnare efter tvätt. Hade gärna köpt mer av det men Knit Picks garner verkar inte finnas i Sverige alls. Det gråa garnet köpte sambon när han var i New York.

Koftan går så klart inte att knäppa nu men jag tror den kommer att passa fint senare i vår.
Nu längtar jag efter att få sticka flera koftor och tröjor men det är nog lika bra att vänta och se hur kroppen känns om ett par veckor, jag kanske vill gömma mig i tältliknande plagg ett bra tag framöver.


Länk till projektsidan på Ravelry.

4 kommentarer:

  1. Åh vilken helt Underbar kofta! Älskar allt, garnet, färgen, knapparna, rynket på oket...
    Och du är så vacker i din klänning och med din mage. Stort lycka till framöver!

    SvaraRadera
  2. Så himla mysiga bilder :) Vår och mage och allt! Jag tycker inte heller om montering, fast jag egentligen aldrig provat det haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag provade montering på min första tröja nånsin, till dåvarande 1,5-åringen som ändå inte brydde sig om detaljer. Och tur det för vackert blev det inte ;)
      Tack!

      Radera