söndag 6 april 2014

Blockningsdags

Umaro-filten har varit färdig i över en månad nu, bara blockning återstår.


Först kunde jag inte blocka filten på grund av alla jobbiga sammandragningar som kom vid minsta rörelse, det var helt enkelt inte läge att sitta på golvet och spänna ut en filt.
Dessutom hade jag inte tillräckligt med nålar och det visade sig vara svårt att få tag på flera - knappnålarna som säljs i butikerna är tydligen inte garanterat rostfria.
Nu när magen är borta (och jag njuter av att kunna röra mig igen!) har jag ännu inte lyckats köpa nålarna...
KnitPro började nu sälja T-nålar som ska vara perfekta till blockning, dessa verkar dock omöjliga att få tag på - Deisy Design får in dem ibland men då försvinner de direkt, garnkorgen.se hade dem ett tag men nu verkar de inte finnas där heller...
Men så kom jag på det till slut - den polska butiken jag brukade köpa garn och stickor ifrån! (Polen har faktiskt överraskande bra utbud av stickrelaterade saker, därifrån köpte jag både Cascade 220, Malabrigo Sock och Rios och Karbonz-stickor från KnitPro, långt innan dessa fanns att köpa i Sverige.) Och visst hade de T-pins, nu är dessa beställda och på väg. Lite drygt 80 kronor fick jag betala för två förpackningar och frakt till Sverige.
Och det blir rätt bra tajmat ändå - nu när våren kommit är den tjocka yllefilten från Klippan för varm medan bomullsfiltar känns för kalla. Då kommer Umaro vara perfekt i barnvagnen, mjuk och gosig och lagom varm.

4 kommentarer:

  1. Vilken fin filt du stickat, både färg och mönster! Och grattis till lilla bebisen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Dubbeltack! :)

      Radera
  2. Det mönstret och den färgen är så fantastiska att jag skulle vilja sticka en kofta som såg ut just så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med! Och det finns faktiskt ett färdigt tröjmönster med samma struktur: Dragonflies Jumper av Joji Locatelli http://www.ravelry.com/patterns/library/dragonflies-jumper

      Radera