måndag 28 april 2014

Gyllis till svärmor

Det svåraste med att sticka presenter är att välja färg.
Jag gillar starka färger men om jag ska sticka åt andra håller jag mig ofta till lugnare nyanser, lite fegt men jag tror att chansen att sakerna kommer till användning är större då. Men när svärmor såg garnskåpet för första gången fastnade hon för en av färgerna, hon såg den rosa direkt, som om det var den enda färgen bland alla andra härvor.
Och då var det svåraste valet gjort.


Nu var det bara att välja mönster. Det blev en Gyllis - min andra, den förra stickade jag också i present. Det är en bra presentstickning - den kräver tillräckligt med koncentration för att inte vara tråkig och ändå är den enkel nog att stickas framför tv:n på ett par kvällar.


Som vanligt gjorde jag elastisk uppläggning och avmaskning, annars hade kanterna varit för tajta.


Först nu ser jag hur dåligt blockad den är, kanten är ju helt vågig... Det var det sista jag blockade innan bebisen kom, att krypa på golvet och nåla fast en stickning samtidigt som smärtsamma sammandragningar kommer och går funkar tydligen inte så bra för slutresultatet. 
Åh, vad jag njuter av att inte vara gravid och ha bebisen på utsidan istället!



Mönster: Gyllis av Stephen West
Garn: Wollmeise Twin i färgen So long Kitty (rosa) och Wollmeise Pure i färgen 47Ag (grå)
Stickor: Signature 4mm och 3,5mm (de sista rosa varven stickade jag på den smalare stickan, tycker att kanten blir bättre då)

Länk till projektsidan

2 kommentarer:

  1. Snyggt!

    /Caroline

    SvaraRadera
  2. Det var en fin sjal som jag missat på ravelry. Snyggt när sjalen är mer långsmal, tycker jag.

    SvaraRadera