tisdag 22 april 2014

Tweed till bebis - koftan Snug och mössan Quynn

Den här koftan stickade jag med tanke på att det skulle bli en kall vår. Det blev det ju inte men vi har ändå kunnat använda koftan ett par gånger. 


Mönstret var lite knepigt. Det kräver visserligen inte mycket montering (bara huvan som sys fast på baksidan) men en hel del provisoriska uppläggningar som senare ska plockas upp och stickas åt olika håll - lite bökigare än vanlig uppifrån och ner-kofta.

Snug är ganska liten i storlek, på bilderna är Pontus 2 veckor gammal och koftan (som är i storlek Newborn) passar precis. 
När jag stickade koftan var mönstret gratis och fanns bara i en storlek - nu har designern omarbetat mönstret och lagt till fler storlekar.
Passformen är helt OK men ärmarna hade gärna kunnat vara något vidare för att underlätta påklädning.


Garnet heter Donegal Tweed och kommer från Tummelisa. Det är rätt mjukt garn och hade varit trevligt att jobba med om det inte innehöll ganska mycket sticksiga växtrester som måste plockas bort under tiden. Men den färdiga koftan är mjuk, mysig och varm.
Det gick åt 2,5 nystan, ca 125g.



Jag trodde visst att våren skulle vara extremt kall i år för jag stickade även en tjockmössa att ha tillsammans med koftan. Mönstret heter Quynn och är ett av mina favoritmönster till barn - mössan sitter bra och är rolig och enkel att sticka. Öronlapparna formas med hjälp av ökningar och minskningar så mönstret passar nog även nybörjare (jag var i alla fall en nybörjare när jag stickade min första Quynn).



Att använda mössan samtidigt som koftan gick inte - det skulle bli alldeles för tjockt och varmt. Men mössan var ett bra projekt för restgarner, det gick åt ca 25g.

Det där med att sticka till bebisar är svårt - det är omöjligt att veta hur varmt det blir när bebisen väl är född. Sen är det svårt att veta om storleken är rätt, det går ju inte heller att prova arbetet under tiden. De färdiga plaggen kändes väldigt små, jag trodde faktiskt att både koftan och mössan skulle vara alldeles för små för en nyfödd. Men ja, de är ju sådär pyttesmå i början.


Länkar till mina projektsidor på Ravelry:
Koftan Snug
Mössan Quynn




3 kommentarer:

  1. Den där mössan skulle jag vilja göra till mig själv! :P

    Tycker också det är svårt att sticka till småttingar, fast för min del handlar det kanske mest om att jag inte haft någon liten i närheten av mig på väldigt, väldigt länge. Däremot har jag stickat en del smått. Brukar få bra feedback, så jag har utvecklat vissa modeller lite. Vidare ärmar är en av grejorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där mössan sitter riktigt bra, mönstret är lätt att skala upp också - rekommenderas!

      Radera
  2. Oj oj, svårt att bestämma sig om vad som är finast, det stickade eller innehållet.

    Håller med om att det är svårt att sticka till de små, två cm hit och dit gör ju stor skillnad på så små plagg.

    SvaraRadera