måndag 12 maj 2014

Heja Blåvitt - vårkofta till Pontus

Barn i stickade plagg, väldigt gulligt!


Koftan har varit färdig länge men fått vänta tills mottagaren vuxit i den - mycket roligare att ta kort på bebisen än på bara koftan.



Koftan är stickad efter ett av mina favoritmönster - Beyond Puerperium. Jag följde mönstret för DK-tjocklek, storlek 3-6 månader. Den blev nog lite mindre - Pontus är 7 veckor nu och även om koftan är lite för stor så kommer den säkert vara urvuxen innan han är halv år.


Garnet är dubbelt Holst Coast (rester av den här tröjan), en blandning av merino och bomull. Dubbelt Coast är riktigt trevligt att sticka med - garnet är mjukt och följsamt och resultatet blir väldigt jämnt.





Idag planerar vi nästa bebiskofta - garnet är valt, nu ska jag bara välja mönster.



4 kommentarer:

  1. Å, så fin kofta och fantastiskt fin bebis! Jag blir sugen på att göra en likadan, fast i grönsvart förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Visst är det lustigt att olika familjer gillar olika färgkombinationer ;)
      Jag kan emellanåt bli lite sur över att fotbollslag "paxade" vissa färgkombinationer. Gul/svart hade inte uppskattats här hemma. Men grön/svart har vi haft, sambon fått vänja sig :)

      Radera
  2. Jepp, barn i stickat är urgulligt! Fint med de röda knapparna till. Jag hade totalt glömt bort att små bäbisar får en sådan fin frisyr ett tag efter födseln, så himla charmigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, bebishår är i en klass för sig! Varje gång jag gosar med håret funderar jag på om det kanske finns något garn så mjukt och mysigt...

      Radera