fredag 2 maj 2014

På stickorna just nu

Det som just nu stillar mitt sticksug är dessa enkla strumpor.


De flyttas mellan soffan och köksbordet, något varv blir stickat då och då. Inget avancerat, inget mönster som behöver följas, bara fint garn och räta maskor för att stilla stickbehovet.
Den gråa färgen är jag väldigt förtjust i. Ibland ser den nästan lite lilaaktig ut, ibland bara grå med precis lagom skiftningar. Helt underbar är den.

Ett annat projekt som plockades fram är dessa små vimplar.


När jag stickat färdigt något i Wollmeises intensiva färger brukar jag även sticka en liten vimpel. Vimplarna ska sedan virkas ihop och får hänga någonstans här hemma.
Under en lång period stickade jag mest i gröna och blåa nyanser så regnbågen var obalanserad, hade knappt några varma färger alls. Men nu när jag precis blivit klar med två rosa projekt blir regnbågen snart färdig.

Det känns lite konstigt att inte ha något stort projekt på stickorna eller planera för något mer avancerat. Och det är inte ens så att jag inte hinner - visst kan det bli intensivt i perioder men oftast är det lugnt.
Det är bara det att jag nu vet hur fort bebistiden flyger förbi. Så jag sitter i min stickhörna som vanligt, många timmar varje dag. Men istället för stickning har jag en bebis i famnen. Jag luktar på bebisen och gosar med det mjuka huvudet. I timmar sitter jag och bara njuter av den lilla människan.
Och nöjer mig med några räta maskor då och då.


4 kommentarer:

  1. Vilken klok prioritering! Mindfulness, att vara här och nu, så underbart och viktigt med en sån liten knodd. Tids nog hinner du mer än räta maskor.

    SvaraRadera
  2. Det ser helt underbart ut, du och den lilla.

    SvaraRadera
  3. Åh det där gosandet! Finns ju inget bättre än att bara vara i det så mycket som möjligt. Njut! <3

    /Caroline

    SvaraRadera