måndag 2 juni 2014

Maja-mössan

Nu när både sticktiden och skärmtiden krympt rejält hänger jag mest på Instagram (kat.linn heter jag där). Det finns så fantastiskt många fina bilder att titta på och inspireras av. Det gillar jag verkligen - att endast se bilder från dem jag följer - ingen reklam, sexistisk trams eller spelinbjudningar (det kanske märks att jag tröttnat på Facebook...).

För ett tag sedan la Majas manufaktur upp en bild på en fin hätta, mönstret finns på hennes blogg.
Jag började sticka direkt, det kändes som ett alldeles lagom projekt. Och det var det - mössan är snabbstickad, enkel och rolig att göra. Dessutom passar den bebisen perfekt.





Jag valde tunnare garn, Onion fino, och använde passande stickor (3mm), annars följde jag mönstret. Sen virkade jag knytband också, så mössan sitter kvar på det lilla huvudet. Mössan väger 27g - väldigt bra projekt för små garnrester och för en jäktad tvåbarnsförälder. Jag förundras ofta över människor som hinner skriva böcker och starta företag när de är föräldralediga, jag är imponerad över mig själv om jag hinner äta lunch...
Men roligt har vi i alla fall!



Förra veckan sålde jag två av våra barnvagnar. Plötsligt har vi en enda vagn här hemma, det har inte hänt på över 4 år... I och för sig anses det kanske normalt att ha just en vagn till ett vagnåkande barn men för en barnvagnsnörd är det ovanligt. 
Vagnpengarna tänker jag lägga på en ny hobby - en symaskin. Fick många bra tips (av sykunniga på Instagram, det är verkligen ett bra ställe) och skulle gå och kolla utbudet idag. Istället sitter jag hemma med småfebrigt barn. Men snart så. 



6 kommentarer:

  1. Så fin mössan blev, och så fint barnet är!
    Jag förstår inte heller folk som hinner göra mer än sova ibland och äta någon gång om dagen när de har två småbarn, det är ett mysterium.

    SvaraRadera
  2. For en søt lue! Og baby ser riktig fornøyd ut med det nye plagget :) Fint med raske strikkeprosjekter man kan gripe til i en travel hverdag.

    SvaraRadera
  3. Så fin den blev, kanske borde sticka en till min kusin som väntar smått om två månader :) Roligt med symaskin, jag är väldigt glad för den jag köpte i höstas och älskar klänningarna som jag har sytt på den! Ska bli kul att se vilken du köper :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! En sån mössa gör du på ett par timmar - bra presentstickning :)
      Åh, jag längtar så att få gå och köpa e maskin men vi är fortfarande hemma pga förkylningen... Men nästa vecka ska väl alla vara friska och jag får komma iväg och köpa en ny leksak :)

      Radera