onsdag 3 september 2014

Go Buffalo


En grön bebiskofta blev klar. 
Bebiskoftor är så himla bra projekt - kräver lite jobb men blir ändå riktiga plagg.


Garnet är Donegal tweed från Magasin Duett. Jag fick garnet av snälla Anna. Vi har aldrig träffats, bara "känt" varandra genom sociala medier. Jag är fortfarande rörd över att hon skickade garnet till mig bara sådär.
Och garnet är trevligt. Det luktar av samma spinnolja som Supersoft men det störde mig inte. Sist jag stickade i Supersoft var jag gravid och det kan ha gjort att jag absolut inte tålde lukten. Men nu var det helt OK. Donegal Tweed kanske luktar mindre än Supersoft? Och så härligt garnet blir efter tvätt - fyller ut, fluffar till sig och mjuknar upp.


Mönstret (Go Buffalo av Terri Kruse) var mindre kul. Visserligen står det i mönstret att ärmarnas passform är smal. Och ja, på de större storlekarna är ärmarna smala - i bebisstorlekarna är de omöjligt trånga. 
Mönstret var nog skrivet i en större storlek och sen graderat ner till de mindre storlekarna, utan hänsyn till att en bebis har helt andra proportioner än till exempel en sexåring. 


Jag höll stickfastheten, stickade storlek 12 månader, la till 7 maskor för varje ärm så koftan fick rätt proportioner... Ändå sitter den precis lagom på en normalstor femmånaders bebis. Trist. 
Koftan var tänkt att användas i bärselen på vintern så jag gjorde extra långa ärmar för att täcka händerna och slippa böka med vantar. Nu är den för varm att användas ändå. 
Den får flytta vidare till en annan bebis och göra lite nytta i vinter.

2 kommentarer: