onsdag 15 oktober 2014

Halvvantar att ge bort

Häromdagen tog vi äntligen kort på 3 par halvvantar som jag stickade förra hösten. De var alla tänkta att hamna i presentlådan - därför gjorde jag alla tre paren lite för stora, mina händer är smalare än genomsnittet. 
Sedan glömde jag bort att jag överhuvudtaget har en presentlåda och där låg de bortglömda tills nu. 

De gråa är stickade i Visjögarn, efter mönstret Green Thumb. Ett riktigt trevlig mönster som jag stickat några gånger tidigare. Det gick åt strax under 50g av Visjögarnet.



Dessa svarta med fläta på stickade jag för att testa Filcolanas Peruvian Highland Wool. Och det var ett väldigt bra projekt att testa garnet på - exakt en härva gick det åt (jag stickade båda samtidigt för att slippa ha rester). Mönstret heter One Cable Mitts och finns gratis på Ravelry.



De gula stickade jag för att jag gillar garnet och ville använda det igen. Garnet heter Onion fino Organic Cotton + merino wool och är riktigt trevligt att jobba med (fast jag retar mig på att namnet får det att verka som att hela garnet är ekologiskt men bara bomullen i garnet är eko). Mönstret heter Simple Autumn Mittens och även det är ett gratismönster. 
Nu ser jag att färgen går perfekt ihop med min halsfavorit och ångrar lite att jag stickade de så stora. Får helt enkelt sticka ett par till.


Den gamla halsfavoriten är inne på sin tredje säsong. Den är stickad efter mönstret Simple Sprinkle men kanterna har fått en snygg i-cord. I mönstret är kanterna väldigt röriga, så som det blir med rätstickning och många färgbyten. Men en enkel i-cord löser problemet. Och nu blev jag visst sugen på att sticka en till.


6 kommentarer:

  1. Mycket fina vantar :) Bra att ha en presentlåda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Lådan är bra att ha, om en inte glömmer bort den då ;)

      Radera
  2. Jättefina, alla tre! Jag som gärna stickar halvvantar lägger dem på minnet, tack!

    SvaraRadera
  3. Vad fina de var allihop! Särskilt det översta paret känner jag att jag måste sticka till mig själv också, de var ju toksnygga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det mönstret är så trevligt att sticka. Bra att sticka dem i present också, resåren gör dem väldigt töjbara.

      Radera