torsdag 20 november 2014

Riddari/Grettir

Kvällen innan jag åkte på stickresa la jag upp ett nytt projekt. En tröja stickad nerifrån och upp är ju en helt perfekt sällskapsstickning - stora stickor, tjock garn, runt runt utan något mönster att hålla koll på. 

Jag har ännu inte bestämt om oket ska bli en Riddari eller Grettir. Det jag bestämt är att kroppen ska vara enfärgad, med Tubular CO och enkel resår. Men i min resfebriga iver gjorde jag uppläggningen helt fel, vred alla aviga maskorna på första varvet... 


Orkade inte göra om det då - det var sent och jag hade inte ens börjat packa... 
Får se om jag lyckas släppa detta, perfektionisten i mig vrider sig obekvämt men att göra om hela stycket känns inte så lockande. Och så är det himla många skratt och fina samtal instickade i dessa maskor, känns dumt att bara repa upp. Så det får nog vara såhär fult. Men framsidan ser bra ut, jag får nog släppa det, helt enkelt.


Ärmarna däremot, där blev uppläggningen perfekt. 


Dock märker jag nu efter ett par varv att de nog blir för vida, jag fortsätter några varv till och ser hur det blir.
Färgerna i oket är inte heller bestämda. Antingen blir det bara gråa nyanser eller så lägger jag till något gult. 
Ovant att sticka en hel tröja utan att ha en klar bild av slutresultatet. Lite av en mysteriestickning. 






2 kommentarer:

  1. Roligt ju! Tror det kan bli jättefint med gult till den fina gråa :) Jag vet inte hur en sån uppläggning ska se ut. Har bara gjort med den vanliga än så länge (fast "den vanliga" kanske är lite olika?) :P Grettir hade superfint ok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lutar åt en Grettir nu faktiskt, var väldigt sugen på den i fjol men då var gravidmagen i vägen, dumt att sticka en tröja och inte kunna använda den. Så det får bli en Grettir i år :) Och gult/grått är favoritkombinationen just nu.
      Testa gärna Tubular Cast On nästa gång, det blir så superelastiskt, perfekt till mössor, strumpor, vantar, ja, till allt nästan. Lite bökigare än korsuppläggning (om det är den du brukar göra) men både kul och fin.

      Radera