tisdag 2 december 2014

Mössa med flätor

Barnet som varit kortklippt i över ett år hade bestämt sig för att låta håret växa. Och jag kom att tänka på hur segt det kändes när jag själv var liten och ville ha långt hår direkt när jag väl bestämt mig - att få sätta i hårspännen, göra tofsar och ha rosetter. Så jag improviserade fram en mössa med flätor.



Det blev flätor av i-cords, slätstickad mössa och en liten pom pom på toppen.

Garnet är härliga Madelinetosh DK Twist i den fantastiska färgen Gilded, den verkligen lyser upp de gråa dagarna. Bandet till rosetterna kommer från Magasin Duett - ett gulligt, prickigt band som ser fint ut även på baksidan.


Både femåringen och jag är nöjda med resultatet. Och samma dag som mössan blev färdig kom barnet fram till att kort hår ändå är bäst och frisören fick klippa kortkort igen. Stickade flätor duger tydligen mer än väl.




6 kommentarer:

  1. Men åh, vilken fin idé! Och lilla ungen är ju superfin i lejonmansgula flätor, klart smidigare än att hålla på och borsta hår och fläta varje dag.

    Överväger själv starkt att klippa kort för att slippa hålla på och fixa så mycket, förstår exakt känslan av att det är väldigt skönt med kort hår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      En gång klippte jag håret kort, i hopp om att det skulle bli lättskött - så fel jag hade! Mitt hår är så tjockt och rakt att det bara spretade ut åt alla håll och tog massa tid varje morgon att platta till. I ett halvår gick jag runt med mössan på, fast då hade jag inte kommit på att en ju kan ha flätor på mössan ;)

      Radera
  2. Vilket snyggt garn! Kanske ska göra en sån jag med om jag klipper av mitt hår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är garnet underbart! Och så går det att tvätta i maskin, vilket femåringens hår inte gick ;)

      Radera