måndag 22 december 2014

Rävmössan

Länge har jag velat sticka en rävmössa, blev förtjust i mönstret så fort jag såg det.
Men en bebismössa måste ha öronlappar och därför satte jag ihop två mönster - la upp 82 maskor och stickade öronlappar från Garter Ear Flap Hat och sen fortsatte jag med räven från mönstret Foxy and Wolfie
En perfekt kombination av två gulliga mönster.



Den färdiga mössan blev dock lite för stor för åttamånaders bebis så jag tovade den lite lätt i torktumlaren. Det var ett utmärkt sätt att få till en lite mer kompakt struktur på ett färdigt projekt. Och så går det att öppna torktumlaren hur ofta som helst - lätt att kontrollera resultatet.

Det orangea garnet är Osprey från Quince and Co., i färgen Nasturtium, det vita är Peruvian Highland Wool från Filcolana, rester som blev kvar efter Lilla Loki.
Ögonen och nosen är applikationer av tunt ylletyg som jag fick av Clara. Det var första gången jag gjorde applikationer, lite svårare än att sy fast knappar men jag ville minska kvävningsrisken.


Två korta i-cords la jag till på slutet också, nu kan mössan knytas och sitter kvar även om den nyfikna bebisen vrider huvudet åt alla håll.


Oftast sitter Pontus i bärselen och vi ser nog väldigt lustiga ut när vi promenerar, folk tittar noga på ekipaget... Och det kan jag förstå, jag hade nog också tittat.




4 kommentarer:

  1. Jösses vad gulligt :D Synd att mina barn nog börjar bli lite för stora för att acceptera en rävmössa. Fiffigt att sticka dit öronlapparna också, tycker de är helt perfekta på Garter Ear Flap Hat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Och ja, visst är det lite trist när barnen börjar ha åsikter och vägrar det där gulliga... Det gäller att passa på och ösa gulligheter över dem medan det fortfarande går ;)

      Radera
  2. Asså så himla gulligt barn + mössa! :) Måste favorita mönstret!

    SvaraRadera