tisdag 23 december 2014

Umaro


Vi har slitit på den här filten i mer än ett halvår nu men den har faktiskt aldrig visats upp ordentligt, vare sig här på bloggen eller på Instagram. Så här nedan kommer en bildkavalkad... Tänk att Pontus var så liten och låg där vi la honom, det var länge sen :)




Filten är stickad i Wollmeise DK och jag är riktigt imponerad över hur bra den håller. Trots en intensiv användning ser den ut precis som ny, till och mer formen efter blockningen håller än.



Mönstret är skrivet för tjockare garn och ska ge en normalstor filt, alltså ingen bebisfilt.
Jag la upp 139 maskor på stickor 4,5mm och stickade 8,5 rapport på längden. Filten mäter ca 75x90cm, det är den storleken jag gillar bäst på bebisfiltar - då kan de användas länge och inte bara under bebisens första månader.




Egentligen hade jag drömt om en dubbelstickad bebisfilt med blommor på, bestämde att andra barnet skulle få en sån. När vi var i Wollmeisebutiken i Tyskland köpte jag garn till den tänkta filten och den tänkta bebisen (var redan gravid men det visste jag inte då). 
Sen lyckades jag inte med att få till några snygga kanter på dubbelstickningen, gav upp och fick välja något annat mönster. Det blev en Umaro, en helt OK ersättare. 
Men nån gång ska jag absolut sticka den där dubbelstickade filten. 

12 kommentarer:

  1. Den är JÄTTEVACKER!
    (Och jag hjälper dig gärna med kanterna på dubbelstickningen när det är dags! ;) )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! (Känns som att jag borde lägga upp den redan nu, 9 månader känns ändå som alldeles för kort tid för en dubbelstickad filt. Och då måste vi försöka igen, och igen. Till slut står vi här med 8 barn och ingen blommig filt ;))

      Radera
  2. Den är verkligen superfin! Jag måste börja sticka bebisgrejer och lägga på hög för framtiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är inte alls dumt att bygga en liten hög, det ångrar jag ibland att jag inte gjorde - bebisen växer snabbt och behöver nya saker medan sticktiden blir bara mer och mer begränsad.

      Radera
  3. En så underbar filt! Helt makalöst vacker.

    SvaraRadera
  4. Den är otroligt fin, din filt!

    SvaraRadera
  5. Väldigt vacker! Har inte sett något liknande mönster tidigare. Har ingen bebis att sticka till, dock. Mina döttrar är 22 och 24 ;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Med vuxna barn är det ju fullt möjligt att det kommer att finnas barnbarn att sticka till inom ett par år :)

      Radera
  6. Filten är jätte fin :D Blev sugen på att sticka något liknande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Den var rolig att sticka. Och mönstret gör sig fint både på tröjor och mössor, Joji Locatelli gjorde mönster med samma struktur på både tröja och mössa, de finns på Ravelry.

      Radera