måndag 2 mars 2015

Hyllremsan


Den här sjalen höll mig sällskap under den intensiva perioden med bostadsaffärer, semester och sjukdom. Och den var ett förträffligt sällskap - mjuk garn och enkelt mönster som ger fint reslutat. Jag har verkligen njutit av att ha detta projekt i händerna.

Sjalen stickade jag åt Tant Kofta, hon skrev ett nytt mönster och sökte någon som kunde sticka upp ett visningsexemplar åt henne. Och det passade mig perfekt - jag "måste" sticka men inser nu att hushållet börjar mättas på stickat, det ligger högar med stickade sjalar och tröjor som aldrig ens blivit använda. Och då passar det perfekt att sticka åt någon annan.

Garnet är Royal baby alpacka - ett supermjukt, tunt, lätt och mysigt garn. Pärlorna och avmaskningskanten ger sjalen en skön tyngd. Det var första gången jag stickade med pärlor och det var faktiskt mycket smidigare än jag trodde - det gick snabbt och var roligt.


Mönstret släpptes i helgen, på Fårfesten i Kil. Det är sällan jag blir imponerad av ett mönster nuförtiden men här blev jag det - Tant Kofta har nämligen lyckats lösa problemet med stramande kanter som annars är ett vanligt bekymmer i den typen av sjalar. Den rundade, avlånga formen kräver många ökningar och då är det lätt hänt att kanten inte blir tillräckligt elastisk - men Tant Kofta löste det finfint.

Det jag ångrar är att jag inte tog bättre bilder. Sjalen plockades bort från blockningsmattan en kvart före lägenhetsvisningen och skulle postas direkt så den skulle hinna fram innan Fårfesten - det fanns helt enkelt inte tid att ta några snygga bilder. Men jag ska sticka mig en egen Hyllremsa och då ska den fotas ordentligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar