torsdag 5 mars 2015

Stora Loki



Stora Loki har varit färdig ett tag och använts flitigt men först nyligen lyckades jag ta några kort på den - det blir ju lättare nu när dagarna är lite längre och ljusare.


När Lilla Loki var färdig ville så klart stora barnet ha en likadan. Och där har jag lärt mig nånting -  om båda barnen ska ha koftor från samma mönster så ska jag sticka den stora först. För det är ju självklart att barnet väljer samma färger som bebisen har, och det känns inte lika roligt att sticka två likadana saker, speciellt när det andra plagget är större.
Nu kändes det som att jag höll på med en och samma kofta i en evighet.


Koftan är stickad i Peruvian Highland Wool från Filcolana. Jag hade garn så det räckte och behövde inte ha mönsterfärgerna på ärmarna (som blev en nödlösning på bebisens kofta pga brist på garn) men barnet ville så klart ha ärmarna likadana... Och det blev ju bra, mörka ärmmuddar tål mer lek.


Av resterna stickade jag ett par vantar. Orkade inte göra något flerfärgsstickat, sydde bara på gråa yllehjärtan för att matcha koftans färger.


För första gången sydde jag band på insidan för att gömma steeken, det blev ok men kanten blev lite väl tjock. 
Och så kom jag ihåg att sätta några förkortade varv på ryggen, strax under oket. Det glömde jag på bebisens kofta och det gör inte lika mycket då han mest ligger eller sitter. Men på ett barn som går är det bra med lite högre halskant bak - då sitter plagget bättre.


Vi är rätt nöjda med projektet, både barnet och jag.














8 kommentarer:

  1. Så underbart fin kofta! Och vantarna blev också härliga. Kul att de matchar!

    SvaraRadera
  2. Jättefint alltihop! :)

    SvaraRadera
  3. Så himla fin! Nu blev jag sugen på att göra ännu en Loki. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag kommer säkert att sticka två nya Loki till höst, det är roligt att sticka och fint blir det :)

      Radera
  4. Så vakker kofte du har strikket. Fine farger:)

    SvaraRadera